Pravidla zahradního kroketu Rockwood

Pravidla zahradního kroketu nejsou jednoznačně definována a každý si to hraje trochu jinak. V Rockwood jsme navrhli vlastní verzi, která si klade dva zásadní cíle: 1) Zjednodušená pravidla pochopí i nováček během chvíle. 2) Hra si zachová svůj šmrnc a možnosti taktizování.

Doporučená herní schémata

V Rockwood jsme navrhli několik plánů rozmístění branek a kolíků na hrací ploše. Schémata jsme rozdělili do tří základních kategorií dle výkonnosti a zkušeností hráčů: Trénovačka (jednoduchá hra pro začátečníky), Standardní hra (standardní rozvržení zahradního kroketu) a poslední je Pro znalce (speciální rozvržení, během kterého dochází k četným konfrontacím mezi protihráči).

 

I.Základní pravidla (zjednodušená hra pro začátečníky)

1.Princip hry

Zahradní kroket se hraje na hřišti (rovný i nerovný terén) s doporučenými rozměry cca 15 x 25m. Hřiště je vytyčené čtyřmi bílými kolíky. Začátek a konec hrací plochy určují dva barevné kolíky. Mezi těmito kolíky jsou ocelové branky. Každý hráč má dřevěné kladivo a kouli shodné barvy. Cílem hry je údery kladiva do koule projet ve správném pořadí všechny branky a trefit cílový kolík, kdo to zvládne první, vyhrává.

2.Definice pojmů

Hráč na tahu = Aktuálně hrající hráč. Hráč na tahu udeří svým kladivem do své koule a tím provede Základní úder. Pokud při tom nezíská Prémiový úder, pokračuje další hráč.
Základní úder = První (často jediný) úder hráče kladivem do koule, když je Hráč na tahu.
Prémiový úder = Další úder, který může získat Hráč na tahu. V jednom okamžiku může hráč
mít k dispozici max. dva prémiové údery. Další prémiové údery však může během aktuálně probíhajícího tahu postupně získávat.
Nástřel = Trefa do jiné koule. Hráč na tahu získá dva Prémiové údery. Během Tahu může hráč každou z ostatních koulí nastřelit jen jednou. Pokud během Tahu projede branku, může každou z ostatních koulí znovu jednou nastřelit. Po případném průjezdu další branky může znovu.

3.Průběh hry

Hráči se střídají, vždy hraje pouze jeden hráč. Pořadí hráčů určuje pořadí barev na kolíku.
a) Začátek hry - První hráč si položí kouli vedle startovacího kolíku a provede Základní úder
b) Průjezd brankou - Pokud hráč úderem kladiva pošle svojí kouli skrz branku = projede branku, získává jeden Prémiový úder. Koule bránu projede je-li celým objemem za brankou.
c) Nástřel - Zasáhne-li hráč jinou kouli (Nástřel), získá dva Prémiové údery
d) Koule mimo kurt - Pokud koule jakýmkoliv způsobem vyletí mimo kurt, hráč si ji neprodleně ručně umístí na nejbližší pomezní čáru. Pokud tato koule patří hráči na tahu a ten má právě k dispozici Prémiové údery, pak o tyto údery přichází a pokračuje další hráč.
e) Průjezd špatné branky - pokud hráč projede jinou branku než by měl (nebo v opačném směru), vrací se zpět a pokračuje další hráč (ztrácí případné Prémiové údery).
f) Přeskočení hráče - zahraje-li jiný hráč než je na tahu, vše se vrací do původního stavu.
e) Konec hry - Nastane když všichni hráči projedou v řádném pořadí všechny branky a trefí cílový kolík. Vítěze určuje pořadí, ve kterém hráči dosáhli cílového kolíku.

II.Taktická pravidla (standardní hra)

Kroket hrají nejen jednotlivci (viz základní pravidla). Mnohem zajímavější je hra v týmech. Dva proti dvěma, ideálně tři proti třem. Na Tahu se střídají hráči z obou týmů (dle barev na kolíku).

g) Krokování - Lze provádět po Nástřelu jiné koule, místo prvního Prémiového úderu. Probíhá takto: Hráč zvedne svojí kouli a přiloží ji na dotek k Nastřelené kouli. Následně svojí kouli přišlápne špičkou nohy a potom do své koule udeří kladivem. Tímto úderem druhá (krokovaná) koule odletí pryč. Během krokování se přišlápnutá koule krokujícího hráče nesmí pohnout (hne-li se, vrací se krokovaná koule zpět. Hráč na Tahu pokračuje druhým Prémiovým úderem).
h) Pirát - Hráč, který první projede všechny branky a neťukne do cílového kolíku se stává Pirátem. Pirát pomáhá spoluhráčům a škodí protihráčům. Protihráči nemůžou piráta Nastřelit. Pirát na Tahu vždy může jednou Nastřelit kteroukoliv kouli a získat dva Prémiové údery.
i) Volba úderu - Hráč, který dosáhl Nástřelu, zváží zda první Prémiový úder použije pro:
 i1) Útočné krokování - tzn. krokování (odpálení) protihráče pryč = na nevýhodnou pozici.
 i2) Taktické krokování - přihrání Nastřelené koule na pozici, na které může hráč tuto kouli znovu Nastřelit po průjezdu další brankou a tím získat znovu  další dva Prémiové údery.
 i3) Pomoc spoluhráči – krokování (odpálení) spoluhráče na výhodnější pozici, např. před branku nebo do blízkosti jiné koule, kterou bude moci Nastřelit.  Lze krokovat i skrze branku.
 i4) Rychlý postup – oba Prémiové údery hráč použije k průjezdu dalších branek

 

III. Konfrontační pravidla (vychytávky pro znalce)

j) Černé kolíky – vně hrací plochy lze umístit dva černé kolíky. Pokud krokovaná koule projede mezi těmito kolíky, pak neplatí pravidlo „d“ a koule se nevrací zpět na okraj hrací plochy.
l) Max. počet úderůHráč na Tahu může mít v jednom okamžiku tři Prémiové údery.

 

Stáhnout pravidla ve formátu PDF

 

Go to top